Auw! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu Auw! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu

Auw!

Door: luciainfinland

Blijf op de hoogte en volg Lucia

16 Februari 2012 | Finland, Helsinki

Ik begin me nu echt een Fin te voelen zo nu en dan. Ik merk het vooral in de trein en bus. Finnen staan al ver voordat je bij de des betrefende halte bent, te wachten om eruit te kunnen. In Nederland wacht je tot het laatste moment tot de bus of trein stopt en dan stap je pas uit. Ik betrapte mezelf er deze week dat ik ook net zoals de Finnen al ver vantevoren sta te wachten voor ik uit de bus of trein kan. Ik hoop alleen niet dat ik compleet in een Fin verander, want ze zijn heel erg onbeleeft.

Deze week was een heerlijke week. Maandag was een relax dagje voor me. Eerst naar school in de ochtend en 's middags lekker films kijken en relaxen. Heerlijk daar was ik zeker aan toe. Heb 's avonds lekker met mn huisgenootjes gegeten. Eén keer in de week eten we samen, aangezien we allemaal niet zo heel veel tijd hebben en we allemaal een ander rooster qua school hebben en natuurlijk allemaal onze eigen dingen hebben. Dus standaard 1 keer in de week samen eten en dat is altijd een waar feest. En wat eten we dan? Pizza natuurlijk! Makkelijk en lekker.

En het was deze week natuurlijk Valentijnsdag. Ik moest helaas gewoon naar school. Wat me opviel is dat ze hier in Finland eigenlijk niet veel aan Valentijnsdag doen. Ook niet op school. Meestal kun je wel rozen geven op school, maar dat doen ze hier niet. Al kwamen ze wel op één van de campussen waar ik les heb met een paar chocolade cakjes aanzetten. We zaten in de kantine te wachten tot onze lessen zouden beginnen, komen er ineens 2 jongens strak in het pak naar ons toe met 2 chocolade cakjes in de vorm van een hart. Wat leuk! We waren met zn 4en dus moesten we de cakjes verdelen en we hebben er ontzettend van genoten! Goed begin van Valentijnsdag!
's Avonds hadden we besloten om met wat vrienden lekker uit eten te gaan. Wie wil er nou thuiszitten met Valentijnsdag? Niemand lijkt mij. Dus zijn we naar Vapiano geweest, een vrij bekende pizzeria. Ik stapte het restaurant binnen staat er meteen het welkomstcommitee voor mn neus. "Happy Valentine's Day!" Die man stond bijna in mn broekzak! Maar wel leuk bedoeld. En toen werd ik nog eens verrast door het feit dat het super super druk was.
Ik zou zelf niet naar een pizzeria gaan voor Valentijnsdag als stelletje zijnde, maar het is de goedkoopste manier om hier uit eten te gaan. Een gewoon restaurant hier is zo verschrikkelijk duur, dat is voor niemand te betalen!

Het duurde even voordat we allemaal een plekje hadden, omdat het heel druk was en ik niet meer de tijd had gehad om te reserveren. En we waren met best een grote groep, dus was het ook vrij moeilijk om 1 grote tafel te vinden. Uiteindelijk konden we toch met z'n allen bijelkaar zitten. Heb zó lekker gegeten! Dus al met al was het een geslaagde Valentijnsdag :)

Gisteren heb ik even lekker gesport, heb nu wel super spierpijn in m'n armen, benen en rug. Maar dan weet ik tenminste dat ik wat gedaan heb, daarnaast wat verwacht je na 6 weken niet meer gesport te hebben?! Ik ben zo'n stijve hark geworden in die paar weken. Ik voelde me na het sporten echt een oud vrouwtje. Traplopen ging moeilijk. Nu is het nog veel erger, vooral iets uit een kastje halen bijvoorbeeld. Auw! Maar het is wel lekker dat ik nu weer kan sporten, en gratis heel belangrijk!

Moest gisteren een interview met iemand doen voor een bepaald vak. Niet dat het op een interview leek. Het was heel erg informeel, omdat het om de mening ging van een persoon, dus we zaten lekker bij die persoon in haar kamer met een grote kop thee, bastonge koekjes en chocolade. Alle ingrediënten voor een super interview!

Na het interview moest ik snel snel snel, want ik en een vriendin zouden naar het Valentijnsfeest in Helsinki centrum. We hadden gelukkig al kaartjes gekocht, dus dat was een gelukje. Snel omkleden en hup in de trein naar de club. Het was een erg mooie club, maar het was eerst niet zoveel aan. Het feest was al om 9 uur begonnen en wij kwamen tussen 11 uur/half 12 aan. Er gelukkig wel veel mensen, maar niemand die wij kenden. Alleen maar Finnen. Gelukkig na een uurtje kwamen er allemaal bekenden van ons binnen en heb het zo naar m'n gehad! Heb wel een klein ongelukje gehad, nou ja het was niet mijn fout dat niet. Die Finnen zijn zo raar, het is me nog nooit opgevallen in een club, maar blijkbaar is het normaal dat je je glas kapot gooit als je je drinken op hebt. Waarschijnlijk gebeurd het niet overal, want het is mij nog nooit opgevallen. Ik zag het gisteravond voor het eerst. Bij één van de eerste glazen die viel dacht ik dat het een ongelukje was, kan gebeuren toch dat je je glas laat vallen?? Maar later op de avond gebeurde het steeds vaker. Dus dat kan niet per ongeluk zijn, lijkt mij. Aan het eind van de avond lag de hele dansvloer vol met glas scherven! En nu dus mijn ongelukje. Ik keek even omlaag en zag dat er iets donkers op mijn voet zat. Ik dacht dat het modder was dus ik keek wat beter en ging er met m'n vinger overheen. Maar nee! Het was bloed. Dus ik ren als een gek naar het toilet om het schoon te maken. Ik heb er helemaal niks van gevoeld, blijkbaar is zo'n glasscherf er heel snel langs geschampt, maar toch niet zo'n fijn gezicht. Ik heb het was schoon en drooggemaakt. Vanochtend voelde ik het heel erg goed toen ik onder de douche stond, maar dan komt er stromend water op. Ik hoop dat het in ieder geval goed schoon is, want ik heb er helemaal geen zin in om ziek te worden. Er zijn al heel wat exchange students die ziek zijn momenteel.

De club ging rond een uur of 3.30 of 4 uur dicht dus zijn we maar op zoek gegaan naar een taxi. Maar toen bedachten de jongens zich ineens dat ze toch ook wel honger hadden. Dus wij maar naar de Mac. En niet te geloven, maar 's ochtends om 4 uur is het dus gewoon stamp en de stampvol in de Mac! Iedereen gaat na het uitgaan naar de Mac, omdat die dus blijkbaar nog als enige snackbar open is. Dus maar een MacChicken genomen, dat lust ik dan wel :)

We hebben daar best een tijdje gezeten dus hebben we meteen maar besloten om de eerste trein terug te nemen. Die ging om 5 uur en dat betekende ook dat we niks hoefden te betalen. Scheelt ons weer in de kosten! Had die avond al meer dan genoeg uitgegeven. Die club was echt ontzettend duur. Bier en cider was niet zo duur, 0.5 liter voor €3 is niet zo gek duur. Maar een mixje of tequilla is verschrikkelijk duur. We hadden een tequilla genomen en ik had voor een vriendin betaald. 2 tequilla, €14,60!!! Een stom shotje kost dus gewoon €7,30. Dus geen shotjes meer voor mij in clubs, veels te duur.

Maar heb me zeker goed vermaakt afgelopen nacht. We waren tussen 5.30 en 6 uur terug. Dus heb maar iets van 2 uurtjes slaap gehad. Zal zometeen mijn bedje opzoeken. Heb geen huiswerk of iets dergelijks. Vanavond ook vroeg op bed. Eerst lekker naar de sauna en misschien even een filmpje kijken met wat vrienden, maar uitgaan nee vanavond maar even niet. Moet morgen trouwens toch om 8 uur beginnen, dus stappen zit er sowieso niet in.

Gelukkig nog 1 dagje en dan is het ook weekend voor mij. Wat zeg ik, weekend?! Vakantie!!!

  • 26 Februari 2012 - 14:00

    Ineke :

    hoi Lucia wat leuk om je verslagen te lezen je bent al helemaal ingeburgerd. Je hebt daar een heel ander leven dan hier,maar als ik het zo lees wel erg leuk. Ook heb ik je fotos bekeken schitterend hoor! Geniet er maar goed van,want voor je het weet ben je weer in Gorredijk.Liefs ineke

  • 27 Februari 2012 - 08:38

    Jildau:

    Heeey Luus,

    Wat een leuke verhalen zeg. Je vermaakt je er dus prima. Rare gewoonte van die glazen :O! Nou, ik hoop dat je er nu geen last meer van hebt?

    Liefs Jil xxx

  • 25 Januari 2017 - 20:45

    Frustie:

    Kansloos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

My stay in Finland...

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2012

Terugreis

04 Mei 2012

Vappu!

31 Maart 2012

Stockholm, St. Patrick's Day, Intensive week

03 Maart 2012

Vakantie!!!

16 Februari 2012

Auw!
Lucia

Hallo allemaal! Ik zit momenteel in Helsinki, Finland voor mijn studie. Op deze manier wil ik jullie graag laten weten hoe het met mij gaat en wat ik allemaal meemaak. Bovendien wil ik jullie laten zien hoe Finland eruit ziet, want het is een fantastisch land!

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 13663

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 19 Mei 2012

My stay in Finland...

Landen bezocht: