Stockholm, St. Patrick's Day, Intensive week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu Stockholm, St. Patrick's Day, Intensive week - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu

Stockholm, St. Patrick's Day, Intensive week

Door: luciainfinland

Blijf op de hoogte en volg Lucia

31 Maart 2012 | Finland, Helsinki

Zoooo dat is weer een tijdje geleden en er is veel gebeurd in de afgelopen weken.
Heb voor het eerst in m'n leven St. Patrick's Day meegemaakt op 17 maart. Het is een ierse feestdag en iedereen is in het groen gekleed. Het was erg leuk en grappig om iedereen in het groen te zien.

De volgende dag vertrokken we naar Stockholm, want ik had me opgegeven om mee te gaan met een pirate cruise naar Stockholm. We hadden vantevoren al gezocht naar een pirate outfit, dat duurde wel even want als je een leuke outfit voor vrouwen wilt is het moeilijk om iets leuks te vinden en ook iets goedkoops. Uiteindelijk had ik wit shirt, een piraten hoed, en een pistool. Ik had al een zwarte broek en een paar laarzen. Ik zag er echt als een piraat uit, haha!

We vertrokken zondag al om half 1 om met de hele groep naar de haven te gaan. Het was druk in de terminal, bijna iedereen was al verkleed als piraat. Wij niet, want dat was pas nodig op de boot zelf. Maar het een super sfeer in de terminal met 300 uitwisselingsstudenten bijelkaar uit heel Finland! We moesten wel tot 4 uur in de terminal wachten, wat een beetje stom was want we moesten al om half 1 op het treinstation verzamelen en aangezien het de dag ervoor St. Patrick's Day was...

De boot, nou ja cruise schip, was echt immens groot! We een kleine cabin, maar het was schoon en het zag er leuk uit. We zaten met z'n vieren in een cabin. Er was een soort van promenade in het midden van het schip met restaurantjes, clubs, kroegjes, winkeltjes en een supermarkt eigenlijk tax free shop waar je alleen alcohol, snoep en chips kon krijgen. Maar het was leuk om daar rond te lopen. En er was een salsa bandje aan het spelen op een podium in het midden van de promenade. En we stonden erbij te kijken en inees werd ik meegetrokken door één van de jongens die daar aan het dansen was, die hoorden bij de band. Haha, zo grappig heb lekker salsa gedanst in het midden van de promenade! Maar dat was echt leuk om te doen en het was goede muziek, zo vrolijk!
Na dat dansje zijn we naar het restaurant gegaan, want we hadden een ticket dat we 'gratis' konden eten rond een uur of 5. We hadden dat natuurlijk al betaald toen we moesten betalen voor de trip. Het was een lopend buffet met van alles en nog wat, vis, vlees, salades, brood, hapjes, aardappelen, pasta, rijst, sushi, desserts, noem het maar op het was er! En daarnaast ook nog onbeperkt drinken! Heb heerlijk gegeten, vooral vis want dat is in de supermarkt hier zo duur.
Het leukste was dat ik een Fries tegenkwam tijdens het diner. Het was zo grappig hij zat de hele tijd naast me en opeens begonnen we te praten en het bleek dat hij uit Friesland kwam! Zo leuk!
Rond een uur of 7 moesten we weg uit het restaurant, omdat de volgende groep studenten aan de beurt was. Ze hadden het opgedeeld in twee groepen, logisch natuurlijk als je 300 studenten bijelkaar hebt. En het was al een chaos in het restaurant met 150 studenten!

Na het eten hebben we onze pirate outfit aangedaan. Er was wel een programma voor ons, maar niemand die daar eigenlijk aandacht aan besteedde. We wilden nog naar de tax free shop gaan om alcohol te halen, het is supergoedkoop in de tax free shop. Het nadeel was dat we ons kaartje moesten laten zien en op ons kaartje stond dat we alleen alcohol konden halen op de terugweg. Uiteindelijk is het ons gelukt om een kaartje van een Finse passagier te gebruiken om alcohol te kopen. Dus met een kratje Heineken kon ik er tegenaan! Ik was bij een paar vrienden van mij in hun cabin en daar we hebben gezellig gezeten en wat gedronken. Later zijn we naar een club geweest op het schip. Er waren twee clubs en het was waanzinnig! Alleen maar studenten, iedereen was super dronken en verkleed als piraat. Alle studenten hadden een aparte gedeelte in de boot zodat we de andere passagiers niet tot last zouden zijn. Ik heb de hele avond doorgefeest en lag pas heel laat in mn bed.

De volgende dag kwamen we rond een uur of 10/11 aan in Stockholm en zijn we van boord gegaan om de stad te verkennen. In één woord, prachtig! Stockholm is een super mooie stad, het nadeel was dat we het weer niet mee hadden want het was best koud en zo nu en dan sneeuwde het zelfs. We gingen lopend vanaf de boot naar het centrum, maar toen kwamen we erachter dat dat veels te lang duurde dus besloten we maar een taxi te nemen. Goede keus, de chauffeur was een hele aardige man en vertelde ons heel veel over Stockholm. En ondanks dat z'n Engels niet zo goed was, proberde hij het. Aangekomen in het centrum besloten we eerst maar iets te eten, voor ons was het al half 12 maar dat was Finse tijd. In Zweden is het weer een uur terug, dus net als Nederlandse tijd. Maar dat maakte niet uit, honger is honger dus we moesten eten hebben en snel!

Na een goede lunch (in McDonalds) gingen we de stad verkennen. Helaas was mijn camera kapot gegaan de vorige avond dus ik kon geen foto's meer maken, helaas. Maar het is een hele mooie stad. Stockholm bestaat uit twee delen, het oude gedeelte en het moderne gedeelte. We zijn eerst naar het oude gedeelte geweest waar de oude gebouwen zijn en waar je een soort van royal palace kunt bezichtigen. Daar staan van die wachters buiten en die bewegen niet, nou ja alleen hun hoofd. Als je een foto wilt maken en je gaat naast ze staan, dan draaien ze alleen hun hoofd even om te kijken wie er naast hun gaat staat en dan weer back to business :)'

Later op de middag zijn we nog naar het moderne gedeelte geweest voor een koffie en om wat eten te kopen voor op de boot. We hebben nog echte Mexicaanse taco's gehad, echte echte echte taco's. Heerlijk! Rond een uur of half 5 zijn we weer terug gegaan naar de boot, want we zouden vertrekken rond 5.

's Avonds hadden we weer feest in een club, zonder pirate outfit deze keer. En we konden natuurlijk alcohol kopen zonder problemen deze keer in de tax free shop! Het was weer een lange avond.

De volgende dag kwamen we weer terug rond een uur of 9 in Helsinki.
Het was echt een goede trip en heb veel nieuwe mensen leren kennen. En natuurlijk Stockholm was leuk. Ik ga zeker nog een keer terug, dan kan ik ook wat foto's maken zodra ik een nieuwe camera heb gevonden tenminste.

De rest van de week was ook feest, want het was intensive week was betekend dat je eigenlijk vrij bent als je geen speciale extra les hebt gekozen. Dus ik had de hele week lekker vrij. Ben afgelopen maandag weer begonnen met school, het is nu een nieuwe periode dus ook nieuwe lessen.
Ik heb een nieuwe les, namelijk business negotiations and contracts. Ik had er meer van verwacht, want ze vertellen me best veel dingen die ik al met andere lessen hier in Finland heb gehad. En het vreemde is dat er maximaal 40 plaatsen waren en 56 studenten hebben zich ingeschreven. Dus afgelopen dinsdag was het een chaos in het klaslokaal met 56 studenten. De leraar deed er 45 minuten over om uit te zoeken wie er allemaal waren en wie er wel en wie er niet mochten zijn. Uiteindelijk liet hij gewoon iedereen toe in de les, wat totaal geen zin heeft. 56 studenten en 1 leraar is niet te doen. Woensdag was hetzelfde liedje, ik heb deze les twee keer in de week en beide keren van een andere leraar. Alweer 56 studenten en de lerares zegt dat er strikte regels zijn betreft het aantal studenten die mogen meedoen met de course. Uiteindelijk liet ze gewoon iedereen toe in de les. Belachelijk! Maar ja, ik moet er de komende periode maar mee leren leven.

Het duurde wel even voor ik weer gewend was aan het rimte van naar school gaan, maar nu kan ik er weer helemaal tegenaan. Momenteel is het erg rustig in ons gebouw, want veel van mijn vrienden zijn naar St. Petersburg in Rusland. Ik heb ervoor gekozen dat maar niet te doen, aangezien ik genoeg voor school heb te doen en het is ook erg duur om daarheen te gaan. Het leven is hier niet goedkoop en ik denk dat ik er nooit aan zal kunnen wennen. Maar het is hier wel geweldig, dat is dan weer pluspunt! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

My stay in Finland...

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2012

Terugreis

04 Mei 2012

Vappu!

31 Maart 2012

Stockholm, St. Patrick's Day, Intensive week

03 Maart 2012

Vakantie!!!

16 Februari 2012

Auw!
Lucia

Hallo allemaal! Ik zit momenteel in Helsinki, Finland voor mijn studie. Op deze manier wil ik jullie graag laten weten hoe het met mij gaat en wat ik allemaal meemaak. Bovendien wil ik jullie laten zien hoe Finland eruit ziet, want het is een fantastisch land!

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 13665

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 19 Mei 2012

My stay in Finland...

Landen bezocht: