Koude eerste schooldag - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu Koude eerste schooldag - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu

Koude eerste schooldag

Door: luciainfinland

Blijf op de hoogte en volg Lucia

16 Januari 2012 | Finland, Helsinki

Vandaag was mijn eerste schooldag in Finland en die begon vrij koud (-14!).

Ik moest vanochtend om 10 uur beginnen, dus dat was goed te doen. Met de trein naar de campus, duurde ongeveer 10 - 15 minuten.
Opzich was de les wel leuk, maar moest wennen aan het feit dat de leraren een langzaam zijn met uitleggen en dat ze alles voordoen hoe het moet, terwijl in Nederland dan ben je veel zelfstandiger. Wat ik persoonlijk veel fijner vind, maar ik zal me toch moeten aanpassen aan de manier van lesgeven hier.

Afgelopen weekend (zaterdag) ben ik naar een eilandje geweest vlakbij het centrum van Helsinki, genaamd Suomenlinna. We konden er met de boot heen, gratis vanwege onze reiskaart. Het was een leuk eilandje en je kon er ook mooie foto's maken, wat ik natuurlijk gedaan heb. Ik vond het alleen jammer dat het zo verschrikkelijk koud was dat je handen bevroren als je even je handschoenen niet aan had. Dat komt door het feit dat het een eilandje is in het midden van de zee, dus alle koude lucht komt over het eiland heen en er is geen bescherming van hoge gebouwen zoals in Helsinki zelf. Maar voor de rest was het een leuk uitstapje.

Zondag was een rustig dagje voor me. Toen heb ik eigenlijk de hele dag in m'n kamer gezeten om te werken aan mijn vervangende opdracht. Want ja, dat moet natuurlijk ook gebeuren. Het is niet alleen maar plezier en gek doen, helaas :)
Heb ook even heerlijk met mijn ouders, broertje en zusje op Skype kunnen praten wat ik wel heel fijn vond.

'Savonds zijn we met een groep naar een club gegaan in Helsinki genaamd the tiger. Best een leuke tent, en het bier was super goedkoop. Als je in Finland om een biertje vraagt krijg je meteen een halve liter, dus na één glas heb je al bijna genoeg voor de hele avond!
Maar het was daar supergezellig en de muziek was ook best leuk.

Mijn kamergenootjes zijn zaterdag avond aangekomen, dus ik ben niet meer alleen. De ene komt van Canada en de ander uit Frankrijk en zij studeren hier voor een heel jaar, dus ze hebben er al een half jaar op zitten. Wat heel handig voor mij is als ik iets wil weten over Helsinki, wat leuk is om te doen, dan kunnen ze me dat vertellen.

Ik heb het hier prima naar m'n zin, begin me steeds meer thuis te voelen hier. Ik kijk nu net op de klok en bedenk me dat ik vorige week rond deze tijd in het vliegtuig zat, als je terug rekent naar Nederlandse tijd. Finse tijd trouwens ook, maakt niet uit. Dus ik ben hier al een week.

Waarschijnlijk zullen er nog wel dingen zijn wat langer duurt voor ik eraan gewend ben. Bijvoorbeeld dat het eten, de gewone basisbehoeften, hier zo verschrikkelijk duur is! Gelukkig ben ik niet de enige die erover valt, maar dat is toch wennen want je gaat de hele tijd uit, ik tenminste, van de prijzen die we hanteren in Nederland. Maar dat zal nog wel komen, voordat ik daar aan gewend ben.

Ik zal nog even wat foto's toevoegen aan mijn album, zodat jullie allemaal mee kunnen genieten van mijn leven in Helsinki!

  • 16 Januari 2012 - 13:39

    Esther:

    Leuk leuk! Fijn dat je het zo naar je zin hebt! XX

  • 16 Januari 2012 - 20:28

    Juanita:

    Klinkt allemaal heel leuk! Hoe vond je het, laat opstaan :P? & met hoeveel personen zit je in een klas, of doen ze daar alleen maar aan colleges & niets discussiëren? Succes met je eerste week school! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

My stay in Finland...

Recente Reisverslagen:

20 Mei 2012

Terugreis

04 Mei 2012

Vappu!

31 Maart 2012

Stockholm, St. Patrick's Day, Intensive week

03 Maart 2012

Vakantie!!!

16 Februari 2012

Auw!
Lucia

Hallo allemaal! Ik zit momenteel in Helsinki, Finland voor mijn studie. Op deze manier wil ik jullie graag laten weten hoe het met mij gaat en wat ik allemaal meemaak. Bovendien wil ik jullie laten zien hoe Finland eruit ziet, want het is een fantastisch land!

Actief sinds 10 Jan. 2012
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 13678

Voorgaande reizen:

09 Januari 2012 - 19 Mei 2012

My stay in Finland...

Landen bezocht: