Baltic trip - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu Baltic trip - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Lucia Oene - WaarBenJij.nu

Baltic trip

Door: luciainfinland

Blijf op de hoogte en volg Lucia

30 Januari 2012 | Finland, Helsinki

Het duurde een paar daagjes, maar hier is dan eindelijk weer een verslagje uit het koude noorden. -12 om precies te zijn. Opzich valt het nog mee vergeleken met de temperaturen die we hadden in Estland en Letland. Nou ja, viel Letland heel erg mee. Ik denk -5, maar Talin in Estland was tussen de -15 en -19! Oei, koud!!!

Heb het super naar m'n zin gehad het weekend in Talin en Riga. We moesten vrijdag al om 6 uur met de trein naar het centrum van Helsinki, dus ik was verschrikkelijk moe. Gelukkig kon ik slapen op de boot. We gingen met een enorm schip naar Estland. Het was ongeveer 3 uur varen naar Talin, en heb in die tijd wat slaap ingehaald. Heb dus niet veel meegekregen van de bootreis, maar er valt toch niet zo heel veel te zien tijdens zo'n boottocht behalve water.

Rond 11 uur of half 12 kwamen we al aan in Talin, vrij vroeg dus hadden we nog genoeg tijd om de rest van de stad te verkennen en even te winkelen. Eerst gingen we naar het hostel om onze spullen op te bergen en even op te frissen. Dacht ik. Het hostel was echt heel erg smerig. Ik drufde er niet te douchen en de wc's waren ook niet je van het. Er zaten in de muur van onze slaapzaal, er zat geen gordijn voor het raam. Tenminste het raam was afgedekt met een lakentje om het zo maar te noemen. En mijn matras was zo gaar als was. Prioriteiten konden ze in ieder geval niet stellen, want er was wel Wifi. Wel wifi maar geen fatsoenlijk bed of een gordijn. Oftewel een lekker begin van mijn trip. We zijn maar snel de stad ingegaan om de verschrikking te ontlopen. Eerst hadden we gelunched in een kleine pizzeria vlakbij ons hostel. Je kon kiezen tussen een grote of kleine pizza, dus ik neem maar een kleine had toch niet zoveel honger. Maar een kleine is dus een normaal formaat van wat wij in Nederland gewend zijn. De grote versie, je raad het vast al, was enorm. Je kon er gemakkelijk met 3 personen van eten! De pizza smaakte heerlijk en ik was maar 7 euro kwijt, met fooi erbij, voor de pizza én een enorm glas drinken! Koopje dus.

Na onze rijkelijke lunch zijn we Talin gaan verkennen. Het was super super koud, dus moesten we vaak ergens naar binnen om weer op te warmen. Ondanks dat mijn handschoenen van leer zijn, ik thermo sokken en 2 sjaals aan had kon ik mn voeten en handen niet meer voelen.
We hebben wat sightseeing gedaan en souvenirs gekocht, natuurlijk.

's Avonds gingen we met de hele groep naar een middeleeuws restaurant waar je bier uit kruiken drinkt en vooral met je handen eet. Het was wel lekker opzich en de sfeer was heel heel anders. De werknemers waren helemaal in kledij en het eten werd continu bijgevuld.

Na het diner zijn we even snel naar het hostel geweest om ons om te kleden en hup meteen door naar de bar. We waren met een groepje in een bar genaamd Shooters waar je 2 cocktails voor de prijs van 1 kon krijgen. Dus dat was super :)
Het was een leuke bar, maar wel heel erg klein voor het aantal mensen dat er waren.

De volgende dag (zaterdag) moesten we al weer heel heel vroeg weg, 9 uur in de bus. Ontbijt hadden we niet bij het hostel in Talin, misschien maar goed ook want ja als je om 9 uur in de bus moet zitten is gezamelijk ontbijten een beetje onhandig. Dus dat heb ik maar in de bus gedaan. En natuurlijk was slaap inhalen van de vorige avond. Dat kon allemaal prima, want we de reis met de bus naar Riga duurde toch 5 uur.

Rond een uur of 2 kwamen we in Riga aan en we hoefden ook niet zo heel lang naar het hostel te lopen, zoals de eerste dag, dus dat scheelde ook weer. Het mooie was dat dit hostel veel en veel beter was dan het eerste. Het was veel groter en de badkamers en wc's waren schoon. De kamers hadden gordijnen, mijn bedje lag heerlijk en de muren waren heel. In het eerste hostel mochten jongens en meisjes wel bijelkaar en zaten we met 12 mensen in een kamer. In het hostel in Riga waren jongens en meisjes vanelkaar gescheiden en zat ik in een kamer met 16 meiden in totaal. Best veel, maar wel super gezellig!
Zodra ik een bed had ingepikt en mijn spullen had neergegooid ben ik een douche gaan nemen, omdat ik het vorige hostel dat niet aandurfde. Heerlijk was dat! Rond 3 uur hadden we een rondleiding door de stad met iemand van het hostel. We werden in kleinere groepjes ingedeeld en hebben de stad verkent. Niet dat ik veel heb meegekregen want ik vond het niet zo boeiend, maar ik een vriendin hadden zo onze eigen rondleiding gemaakt.

Aan het eind van de toer kregen we een opwarmertje in een lokaal kroegje met een lokaal Lets drankje dat het smerigste drankje van Letland wordt genoemd. Maar je wordt er wel warm van zeiden ze. En dat was ook zo, want ik was voor mijn gevoel helemaal bevroren maar dat drankje heeft goed geholpen. Het was zo koud in Estland en Letland en dat komt omdat Talin en Riga bij de kust liggen, dus je krijgt die ijskoude wind van de zee en dan bevries je gewoon.

Na dat opwarmertje, wat dus ook echt heel erg smerig was, zijn we gaan winkelen. We hadden eigenlijk niet zoveel zin meer om nog meer dingen te bekijken, dus hebben we maar een groot winkelcentrum opgezocht en ons prima vermaakt! Moest natuurlijk eerst wel mijn geld omzetten naar Letse munten, want ze hebben daar geen euro. Heel raar, 1 letse munt is € 1,43. Dat zou je dus nooit verwachten want Letland is niet bepaald een heel welvarend land. Het leven is er ook niet duur, want alles wat ik gekocht heb was spotgoedkoop. Maar we hebben dus lekker gewinkeld, kaarten gekocht voor mijn fotoboek natuurlijk en lekker opgewarmd.

Op het programma stond dat we rond 10 uur 'savonds met iedereen naar een bar of iets dergelijks zouden gaan, dus tot die tijd moesten we onszelf vermaken en zelf opzoek naar een plekje om te dineren. Dus met een groepje zijn we naar Friday's gegaan, een superleuke tent met Mexicaanse en Amerikaanse invloeden. Ik heb eindelijk weer eens zalm gehad. Pasta met groenten en zalm en het was verukkelijk! Het was een beetje een Yankee Doodle tent achtig iets, maar dan veel minder overdreven.
Na het diner zijn we naar de bar in het hostel gegaan, want dat was ten eerste wel zo makkelijk. Vooral als je je even snel wilt omkleden of iets dergelijks. En ten tweede, het drinken was er goedkoop. Had een halve liter bier voor 2 euro! We konden ons inschrijven om naar een club vlakbij het hostel te gaan voor 5 letse munten dus dat hebben we gedaan. Rond middernacht zijn we met een groepje die kant opgegaan en het was zo'n vreemde tent! Allemaal oude mannen en prostituees. Nu heb ik gehoord dat Riga dé stad voor prostitutie is. Ik ben na 2.5 uur weggegaan, want ondanks dat de muziek super leuk was vond ik de sfeer een beetje raar. Had onderweg ook nog een 15 letse munten verloren, dus wilde ook niet meer geld uitgeven. Was een klein ongelukje, ben nog teruggegaan om het te zoeken maar zoiets is onvindbaar. Bad luck.

Ik kon heerlijk uitslapen op zondag en heb tot 9 uur in m'n bed gelegen, wat eigenlijk helemaal niet zo lang is maar we hadden ontbijt tussen 7 en 10. En ik wilde wel graag ontbijt hebben. Stelde dat ontbijt niet zoveel voor, maar zolang het bij de prijs inbegrepen is zeg ik geen nee!

We zouden om half 3 weer vertrekken naar Helsinki, dus tot die tijd hadden we tijd om zelf te beslissen wat we met de tijd wilden gaan doen. Ik ben met 2 vrienden Riga ingeweest. Eerst waren we bij een enorme brug vlakbij ons hostel. Lijkt niks bijzonders, maar het water in het kanaal was bevroren, volledig en je kon er zelfs op staan! Dat is niet gebruikelijk bij een kanaal omdat het stromend water is. Maar het was echt speciaal om te zien. Ik ben het ijs niet opgeweest, want dat vond ik te riskant. Maar in de verte zagen we wel mensen schaatsen en zelf een ploeg die aan het ijsvissen waren! Dat schijnt erg populair te zijn in Letland, of misschien alleen in Riga, want ook op onze terugreis zagen we heel veel mensen in Riga vissen in het ijs.

Na het culturele gedeelte van maximaal een halfuur zijn we doorgegaan naar een ander winkelcentrum, een enorm winkelcentrum om natuurlijk verder te winkelen. Want de dag daarvoor waren we natuurlijk nog niet klaar. En het is zo supergoedkoop in een land als Letland, daar moet je gewoon van profiteren. Ik heb hakken gekocht voor 6.50 let en dat is omgerekend nog niet eens 10 euro! Ik had mijn hakken namelijk niet meegenomen vanuit nederland want dat paste niet in mijn koffer. We zien wel hoe ik het doe als ik terugga, zover is het toch nog lang niet.

We moesten nog even naar de supermarkt om in te slaan voor de reis terug, want ja dat was 5 uur bus en 2 uur boot. De terugreis met de boot gaat sneller, waarschijnlijk vanwege de stroming. Maar ja, we moesten wel eten hebben. En later zijn we nog naar een koffieshop geweest voor een warme chocolademelk met slagroom. Dat had ik wel verdiend, want hier in Helsinki eet ik helemaal niks ongezonds dus dit weekend mocht ik wel een glas warme chocolade hebben of een koekje. Het is hier veels te duur voor luxe producten, dus dan koop ik het ook niet. En ik kan er prima zonder.

Rond een uur of 2 zijn we teruggegaan naar het hostel. Gelukkig had ik mijn koffer al ingepakt, heel netjes. Dus we hebben even in de bar gezeten, geen alcohol hoor gewoon gezeten. En rond half 3 konden we de bus in. Ik kon lekker gaan slapen, want het plan was om 's avonds, als we optijd zouden zijn tenminste, om door te gaan naar onze favoriete club. Dus dat betekende dat ik wat slaap nodig had om wat meer energie te krijgen.

Halverwege de busrit werden we aangehouden door de politie, ik weet niet precies waarom want ik werd wakker en toen bleken we al een tijdje stil te staan. Maar voor zover ik weet had de buschauffeur te hard gereden en was er iets mis met de uren die hij elke keer moest doorgeven, of iets in die trant. Het kwam er in ieder geval op neer dat we zowat een uur hadden verloren, omdat ze in Finland, Estland en Letland nogal langzaam zijn in alles wat ze doen. Zo ook de politie in Estland, want we waren al over de grens. Gelukkig konden we de boot, de laatste boot, van 21.00 uur halen. Er waren alleen geen normale zitplaatsen voor ons. Wat eigenljk belachelijk is, want het is een enorm schip, maar bij sommige delen waar je wilt zitten moet je eerst intree betalen. Dus gingen we maar op de grond zitten, voor 2 uur. Nou ja, niet voor 2 uur volledig. Ben nog even naar de supermarkt geweest, ze hebben alles op zo'n boot. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben het. Al betwijfel ik het of er zwembad was, maar dat is ook niet zo belangrijk.
De supermarkt bestond voor 75% uit alcohol en de rest was snoep en koekjes en tijdschriften en van dat soort rotzooi. Iedereen, maar ook zowat iedereen kocht alcohol daar omdat het zoveel goedkoper is dan in Helsinki. Ik heb in Talin een fles wijn gekocht voor € 4 waar je in Helsinki misschien wel € 16 voor betaald. Maar heel veel passagiers liepen met tassen bier, echt verschrikkelijk. Maar ja, dat krig je met tax free shopping.

Heb wel een heerlijke salade met garnalen kunnen bemachtigen in een restaurantje. Dat was mijn diner, want voor een warme maaltijd moest je speciaal naar een restaurant op de boot en dat is wel weer heel duur.

Rond 11 uur 'savonds kwamen we dan eindelijk aan in Helsinki, was ik ook wel weer blij om hoor. Het is nu al een 2e huis hier voor mij, zo thuis voel ik me. Heb hier m'n eigen kamer, bed en alles wat ik nodig ben, ik ken de weg dus het is allemaal wat vertrouwder. En dat vind ik zelf heel raar klinken, want ik ben gewoon een buitenlander in 'vreemd' land. Maar het is een goed iets als ik het zo ervaar.

We gingen met de bus terug naar Helsinki centrum en later nog een bus terug naar mijn kamer. We zouden uit, maar ik had een vriend gebeld en die vertelde mij dat er zo'n lange rij stond dat je minstens 15 minuten moest wachten om binnen te komen. Toen was het voor ons al genoeg. Dus we zijn meteen doorgegaan naar huis en zijn naar die vriend van mij gegaan voor een biertje en gewoon gezellig daar zijn.

Moest vanochtend weer naar school, dus ik heb het gisteren niet te laat gemaakt, en natuurlijk niet teveel gedronken.

Ik vond het echt zo'n super ervaring om naar Estland en Letland te gaan. Ik zou er uit mezelf nooit zomaar naartoe gaan, omdat de landen nou niet echt aantrekkingskracht op me hebben. Bovendien had ik altijd het idee dat het zo verschrikkelijk achtergebleven was, maar dat valt allemaal heel erg mee. Vooral Riga, dat is heel erg ontwikkeld en er zijn mooie en moderne gebouwen te vinden. Als je echt van ouderwetse architectuur, kerken en kathedralen houdt is Talin een aanrader.

Ik zal morgen een paar foto's uploaden, want het is voor mij ook tijd om op bed te gaan. Ik zie op mijn klokje dat het al half 11 is geweest en moet morgen weer vroeg m'n nestje uit. Heb morgen tussen 2 en 5 m'n eerste toets en meteen al voor een vak waarin ik me wil specialiseren namelijk tour operating. We zullen zien hoe het gaat. Duim voor me!